viernes, 30 de abril de 2010

Gregorio San Juan: Parte por escrito / Idatzizko partea

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Cuando la nieve quema el horizonte
nos muerde la tristeza en los zapatos.
(Elurrak erre duenean zerumuga
kozkaka dugu zapatetan tristura.)
Venimos de las cómodas mentiras
y nos golpea la verdad de canto.
(Gezur erosoetatik gatoz
eta kantoiez jo gaitu egiak.)
Se sube por aquí hasta la morada
que hoy ocupa la muerte en pleno campo
donde habitó la paz y hay una madre
que llora desde lo último del llanto.
(Hemendik igotzen da heriotzak gaur
landa zabalean daukan  egonleku
garaietan bakearena zerena eta ama bat
dago han negarzotinen azken 
kondarrak hustutzen ari dena.)
Un ángel casi rubio, desde el cielo,
refugio tembloroso de los pájaros,
ve a su padre gastado por la pena,
llenándose de días y trabajos.
(Bere aita dakusa aingeru ia rubio batek
penaz akitua, egunez y lanez
kargatzen doana zeru
xorien abaro dardaratsutik.)
Porque esta es la cuestión: Esta es la tierra
prometida y negada a tantos brazos
de andaluza tristeza, de extremaña
resignación, de empuje castellano;
bíblica tierra donde el aire falta
y el cielo no se alcanza, de tan alto.
(Zeren hala bait da arazoa: hau dela
hainbat beso andaluziar tristurazkori,
extremadurar etsimeneskori eta
gaztelaniar oldarrari agindu,
agindu bai eta ukatu zaion lurra:
lur bibliko, non airez gabetuak eta zerua ere
hain gora egonik ihardetsi ezin dena.)
Sólo una voz nos grita desde dentro:
Caín, Caín, ¿qué has hecho de tu hermano?
Suburbio no es palabra e domingo
ni es todo esto para irlo pregonando,
suavizando la cosa, repartiendo
leches y catecismos diocesanos.
(Ahots bat bakarra derabilgu oihuka barrendik:
Kain, zer egin duk anaiarekin, Kain?
Hiribazter ez da hitz igandeetakoa
gauzak legunduz muturrekoak eta
kaetxina diozesanoak partitzen ibiltzekoa.)
Cuando la nieve quema el horizonte
y fallece la luz, pasan de largo
el mercader, el cura, las parejas,
y hasta el obispo y el samaritano.
(Elurrak erre duenean zerumuga
eta hiltzean argia, zaputz egingo dizu
merkatariak, apezak, eta bokoteek,
obispo edota samariarrak ere.)
Tanto dolor para llevarlo dentro
que yo sé que callar aquí es pecado.
(Hainbat samin isilik eramatekori mutu egitea
pekatu dena badakit nik.)
Por eso subo al monte atardecido,
aprieto el puño con mi fe y levanto
la voz si aun le Es dado al hombre oírla
o Dios quisiera echarles una mano.
(Horregatik noa mendira berandu,
nire sinesmenaz ukabila estutirik
eta horregatik altza dut ahotsa
ea baden entzuteko gizonik
edo nahi dien Jainkoak luzatu eskurik.)
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(Del poemario "Antología Poética Vasca" (1) -Frankismoaren biktimei eta askatasunaren aldeko borrokariei omenaldia-", páginas 120, 121, 122, 123; Ediciones Vanguardia Obrera, S.A. //ya desaparecida//; calle Libertad, 7 tercero-derecha, Madrid 1987; traducción al euskera: Jon Arzallus Eguiguren (2); ISBN: 84-96293-38-3; D.L.: M-11182-1987; imprime: Gráficas Maluar, Sdad. Coop. Ltda)
(1) Antología dentro del 'Homenaje a las Víctimas del Franquismo y a los Luchadores por la Libertad'
(2) Que este poema sirva además para recordar la labor de Jon Arzallus Eguiguren quien tantos poemas tradujo y que no ha sido nombrado como se merece.